Incorporació sistema d’aterratge a través de GPS a l’aeroport d’Andorra- La Seu

Andorra, més a prop

Un sistema d’aterratge per GPS a l'aeroport d’Andorra - La Seu

Andorra està d’enhorabona. Últimament hem rebut bones notícies referents a les comunicacions del país amb la resta del món. En una recent visita al president de l’Estat Espanyol, el Cap de Govern, Antoni Martí, ha obtingut el compromís de l’executiu d’incorporar el sistema d’aterratge a través de GPS a l’aeroport d’Andorra- La Seu. Aquesta tecnologia d’última generació, permet als avions aterrar i enlairar-se en condicions climatològiques adverses, amb tota seguretat. Es preveu que aquest equipament tècnic entri en funcionament durant la primavera del 2019, data que coincideix amb la que treballa el departament d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya.

La millora permetria que l’aeroport, inaugurat el 2015, incrementés la seva activitat i les freqüències de vol. Actualment, aquestes estan limitades per raons de seguretat; especialment a l’hivern, època de major afluència de turistes al Principat. També seria un gran recurs pels inversors, professionals i residents, que segur que sabrien apreciar i valorar molt favorablement aquesta nova via de comunicació ràpida, còmoda i moderna.

Condicionament i millores a la C-14

Per altra banda, a la carretera C-14 que travessa l’Alt Urgell, s’hi estan fent importants obres de condicionament i millora, que evitaran corbes i caiguda de pedres. L’actuació abasta el tram del congost dels Tres Ponts. Són uns 3 km entre la sortida d’Organyà i el túnel existent de Montant de Tost. S’ha iniciat el nou túnel dels Tres Ponts que tindrà una longitud de 1.300 m, 12,5 m d’amplada i amplis vorals. Pel que fa a la seguretat, comptarà amb galeries d’evacuació en cas d’emergència amb sortides cada 250 m.

Condicionament de la carretera que enllaça Andorra amb França

A més, la carretera que uneix Andorra amb França també està en fase de condicionament i millores. S’estan duent a terme els treballs de reparació del paviment habituals al final de l’hivern, ja que la neu i el gel malmeten la calçada. Aviat també s’iniciaran els treballs que permetran el desdoblament de Tarascó, amb estabilitzacions i eixamplaments de la via en altres punts, i l’habilitació de zones per a la col·locació de cadenes, una d’elles a l’entrada de l’Hospitalet. Es preveu una inversió de 200 milions d’euros, dels quals 150 milions seran aportats per la República Francesa.

Durant la primavera del 2018 s’ha reprès el projecte Sapyra (Sécurité des Accés PYRénéens face au risque Avalanche) a la via RN20, entre l’Hospitalet i Andorra. Les obres permetran millorar la seguretat en cas d’allaus. Les actuacions s’executaran durant, aproximadament, 23 setmanes al departament dels Pirineus-Orientals. Concretament, als corredors amb risc d’allaus Pe9, a Porté-Puymorens i Pe13, a Porta. S’hi instal·laran rastells, malles antiallaus i plantacions. L’any passat, ja es van començar els treballs preliminars i, durant aquest estiu, es treballarà amb l’objectiu d’acabar la intervenció de cara al novembre, abans de les primeres nevades. Si no s’hi arriba a temps, es programarà una nova fase de treball a partir de mitjans d’agost del 2019. Aquestes proteccions evitaran les allaus en aquest tram, que sovint han obligat les autoritats franceses a tallar la carretera d’accés al Principat durant els mesos d’hivern.

Menys temps de viatge i més seguretat

El sistema d’aterratge que s’implementarà a l’aeroport Andorra-La Seu, juntament amb les inversions i les obres en carreteres, permetran una millora substancial de l’accés al país des de França i des d’Espanya, reduiran el temps de viatge per carretera i també augmentaran la seguretat dels traçats.


x